De uitspraak "Leren houdt nooit op" is niet voor niets een bekend gezegde. Als professional…
Wat is jouw ‘personal brand’? Belangrijker dan ooit om je te onderscheiden op de Het sterkste merk? Dat ben jezelf!
Ongetwijfeld roepen merken zoals Coca-Cola of Nike een bepaald beeld bij je op. Denk maar aan de kerstperiode waar de kerstman van Coca-Cola niet van het scherm is weg te branden. Hoe komt het toch dat we bij bepaalde merken een positief gevoel krijgen?
Het antwoord is kortweg: branding.
Jij bent je eigen merk
Allemaal goed en wel, maar hoe helpt mij dit verder wanneer ik solliciteer voor een nieuwe job? Het antwoord op deze vraag is ook simpel. Wat bekende merken doen, kan jij ook door personal branding. Sterker nog, jij hebt al een personal brand waarover je misschien nog nooit hebt nagedacht. Je manier van spreken, kleden, non-verbale communicatie, enz. laten allemaal een bepaalde indruk achter.
Als je een unieke, positieve indruk wil achterlaten tijdens je sollicitatiegesprek en een onvergetelijke personal brand wil neerzetten, geven we je graag een aantal tips mee.
Definieer je doelen
Voor je van start gaat is het raadzaam om even stil te staan bij wat je wil bereiken op professioneel vlak en welke indruk je wil nalaten met je personal brand. Voor bepaalde functies zijn bepaalde kenmerken of eigenschappen immers relevanter dan voor andere jobs. Durf dus keuzes te maken over wat je wil bereiken.
Bepaal je personal brand
Nu je een beter zicht hebt op wat je wil bereiken met je personal branding is het tijd om je eigen profiel even onder de loep te nemen. Denk daarbij na wat jouw unieke kwaliteiten en eigenschappen zijn, op welke manier jij eruit springt, welke waarden voor jou van belang zijn en wat je te bieden hebt aan je toekomstige werkgever of op welke vraag in de markt jij tegemoet kan komen.
Giet je bevindingen samen in een elevator pitch. Dat is een korte en krachtige presentatie van jezelf waarin je meegeeft wie je bent, wat je kwaliteiten zijn, welke toegevoegde waarde je brengt of welk probleem je kan oplossen en wat je zelf wil. Op die manier zullen anderen je beter onthouden en zich niet moeten afvragen waar ze je kunnen inzetten.
Draag je personal brand uit
Heb je je personal brand bepaald? Draag het dan uit via diverse social media of als je een stap verder wil gaan kan je opteren voor een eigen website of blog. Hou je content ook levendig en kijk af en toe terug of deze nog relevant is: pas daarom geregeld je LinkedIn profiel aan met zaken die relevant zijn voor werkgevers of durf je doelen opnieuw definiëren.
Heb je na het lezen van dit artikel geen idee waar je moet beginnen of heb je graag een helpende hand bij het bepalen van je kwaliteiten? Ons team van loopbaancoaches staat je graag bij met raad en daad.