skip to Main Content
Loopbaanbegeleiding met Loopbaanexpert: klaar voor de arbeidsmarkt

Hoe feedback geven én ontvangen

Wie professioneel wil groeien zal ooit wel eens te maken krijgen met constructieve kritiek. Bij veel mensen roept dit begrip een zekere aversie op of breekt hen het angstzweet al uit. Ook wanneer je bijvoorbeeld als leidinggevende feedback geeft aan je medewerkers zijn er een aantal punten waarmee je best rekening houdt.

Vaak wordt het ontvangen van kritiek als persoonlijke aanval gezien waarbij het ego en gevoel van eigenwaarde een deuk krijgt. Omgekeerd tobt de persoon die feedback geeft dan weer over hoe de boodschap zo te verpakken dat de ontvanger niet wordt gekwetst en mist zo vaak zijn of haar punt.

Hieronder geven we je graag een aantal tips mee:

Hoe constructief om te gaan met kritiek

Als je kritiek krijgt gaat het over jou: jij krijgt immers kritiek omdat je iets doet dat anderen liever anders zouden zien of vervelend vinden. Probeer daarom zeker niet in de tegenaanval te gaan of de situatie te vermijden: dit zal als een boemerang terug in je gezicht komen.

Wat je wel kan doen:

  • Probeer aandacht te hebben voor wat de ander werkelijk zegt en probeer geen eigen interpretatie aan de dingen te geven. Bekijk de zaak objectief.
  • Toon je betrokkenheid en durf gerust vragen te stellen zodat je duidelijk weet wat de andere van je verwacht/wil.
  • Durf te toetsen of je de andere goed hebt begrepen en koppel gerust terug. Je kan bijvoorbeeld vragen: “als ik het goed heb begrepen ben je boos omdat…”
  • Sluit af met wat je van plan bent met de feedback die je net hebt gekregen. Als je vindt dat je een terechte bemerking hebt gekregen, geef dit dan ook zo aan. Als je het helemaal oneens bent met wat er is gezegd, kan je proberen onderhandelen om zo tot een compromis te komen.

Hoe constructief feedback geven

 Een ander wijzen op fouten of gedrag dat niet past, is voor sommige mensen niet altijd even gemakkelijk. Om de zaken gemakkelijker voor je te maken, geven we je graag een leidraad hoe je dit kan aanpakken.

  • Kies een goed moment om je boodschap over te brengen. Dit is een van de belangrijkste tips die we je kunnen geven. Probeer je feedback ook niet te lang uit te stellen, zorg dat dit duidelijk en concreet is. Oud nieuws opnieuw oprakelen vermijd je beter.
  • Welke boodschap wil je overbrengen: denk voor je zomaar kritiek geeft even na wat je graag wil dat de ander zou veranderen aan zijn/haar gedrag. Je kan hierbij ook aangeven hoe je dit zelf ziet.
  • Hou rekening met de reactie van de ontvanger. Als deze snel het onderwerp probeert te veranderen is het beter om alles nog even te herhalen net zo lang tot de boodschap duidelijk is. Je kan ook steeds de vraag stellen of het duidelijk is voor de ander wat je van hen verwacht.