Help! Heb ik last van herfstblues?

De zomer loopt stilaan ten einde: geen terrasjes of barbecues meer, de dagen korten en het zonlicht verandert. Kortere dagen en koudere temperaturen zijn eigen aan de herfst en al snel gluurt de herfstblues om de hoek. Maar wat is dit nu juist?

Na de zomer hebben veel mensen last van een dip: ze voelen zich constant moe, worden moeilijk wakker of zijn prikkelbaar. Gelukkig ben je niet alleen en is hier een medische verklaring voor: het gebrek aan zonlicht in de herfst haalt je hormonenhuishouding grondig door elkaar met als gevolg de bovenstaande symptomen. Onze biologische klok wordt immers geregeld door de hoeveelheid zonlicht en je kan het al raden dat bij een gebrek aan zonlicht deze danig in de war wordt gestuurd waardoor een aantal biologische processen in de war worden gestuurd.

We kunnen moeilijk extra zonlicht voorzien, maar dankzij deze tips ben je er snel bovenop!

1.Keep moving

Lopen, fietsen, wandelen: allemaal goed om de herfstblues te bestrijden. Door een stevige work-out komt niet alleen de gelukhormonen serotonine en endorfine vrij, maar je houdt er daarnaast de weegschaal ook mee in balans. Twee voordelen voor de prijs van één.

2. Music, maestro!

Heb je last van een sombere bui? Zet je favoriete playlist of nummers op en zet het volume volledig open. Meebrullen mag en  al snel zal je opgebeurd zijn.

3. Kom buiten

Geniet van de frisse buitenlucht en het herfstlandschap. De natuur, bomen, stilte, dieren,… zijn allemaal zaken waar onze geest flink van opknapt. Door buiten tijd door te brengen laat je daarnaast de dagelijkse ratrace achter je waardoor ontspanning centraal staat.

4. Verwen jezelf en je smaakpapillen

Bestel iets lekkers, bak thuis een lading chocoladebrownies, of ga naar je favoriete zaak. Lekker eten is een ideale remedie tegen een slecht humeur.

5. Spreek af

Afspreken met vrienden en je hart luchten doet wonderen voor je humeur. Daarnaast is dit een uitgelezen moment om plannen te maken waardoor je opnieuw iets hebt om naar uit te kijken.

Helpen al deze tips niet en moet je je ’s ochtends uit bed slepen om naar het werk te gaan? Misschien is er dan iets meer aan de hand. Neem gerust contact op met onze loopbaancoaches: www.loopbaanexpert.be