Assertiviteit: vaak de sleutel tot succes

Vind jij het soms moeilijk met “nee” te zeggen wanneer je collega of leidinggevende je een extra taak probeert toe te schuiven terwijl je agenda al overvol zit? Heb je soms het gevoel dat je mening niet wordt gehoord of vind je het lastig om je eigen mening op te werpen?

Dan is de kans groot dat je gerust wat assertiever mag zijn. Het klinkt misschien wat eng om je stempel door te drukken, maar in dit artikel geven we je graag enkele tips om mee aan de slag te gaan.

Wat is assertiviteit?

Laten we starten bij het begin en eerst duidelijk maken wat we bedoelen met assertiviteit. Assertief zijn heeft in de eerste plaats te maken met je communicatie: duidelijk je eigen mening en grenzen durven aangeven.

Een tweede aspect heeft echter ook te maken met gedrag. Assertieve mensen zullen zo eventuele conflicten niet uit de weg gaan om de goede vrede te bewaken. Mensen die het hier wel moeilijk mee hebben, lopen het risico om sneller gefrustreerd te geraken of last te hebben van minder zelfvertrouwen. Op lange termijn heeft dit een negatieve impact op de motivatie.

Assertief is niet agressief

 Het is belangrijk om dit verschil te kennen. Assertieve personen zullen luisteren naar anderen, maar wel duidelijk hun mening ventileren of hun eigen grenzen stellen. Assertief zijn staat dus niet gelijk aan het commanderen van anderen of eisen beginnen te stellen. Hou steeds in het achterhoofd dat assertiviteit te maken heeft met het vertrouwen in jezelf en je kunnen.

Vertrouw in jezelf en wees duidelijk

Niet alleen moet je verbaal duidelijk zijn in wat je verwacht van anderen en dit op een duidelijke manier communiceren, maar je moet dit ook uitstralen. Probeer er daarom steeds te staan: hou oogcontact met de andere, geef bij een kennismaking een stevige handdruk (als we dit opnieuw mogen na corona) en recht je rug. Vergeet daarbij vooral niet te geloven in het eigen kunnen: je bent immers aangeworven voor een bepaalde meerwaarde die enkel jij kan bieden.

Verzin geen uitvluchten en val niet altijd terug op sorry

Een valkuil waar velen invallen is een excuus inroepen wanneer zij geen zin hebben om een bepaald verzoek van een collega of leidinggevende in te wilgen. Op deze manier geef je echter niet duidelijk aan waarom je het niet zitten en is de kans groot dat je in de toekomst een soortgelijk verzoek krijgt. Geef dus beter duidelijk aan waarom je ‘nee’ zegt.

Probeer ook niet altijd sorry te zeggen wanneer dat niet nodig is. ‘Sorry dat ik je nog niet heb teruggebeld, want ik was nog in gesprek met een andere klant’. Sorry is in dit geval niet nodig, je doet immers alleen maar datgene waarvoor je bent aangeworven.

Zit je toch volledig vast in je job of heb je het gevoel niet op juiste stoel te zitten? Neem dan vrijblijvend een kijkje op onze website, misschien kan loopbaanbegeleiding wel iets voor jou zijn!